New In Store

Duis autem vel eum iriure dolor in hendrerit in vulputate velit esse molestie consequat, vel illum dolore eu feugiat
Shop Now

Latest News

Wpisz czego szukasz

Make your own custom-made popup window!

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet dolore

    Krótka historia denimu

    Krótka historia denimu

    Dziś noszą je wszyscy. Są uniwersalne i doskonale podkreślają sylwetkę. Świetnie wyglądają zarówno w stylizacji sportowej, codziennej jak i bardzo eleganckiej. O czym mowa? Oczywiście o JEANSACH! Poznajcie ich historię…

    Skąd w ogóle wzięła się nazwa „jeans”?

    Początki tkaniny, z której produkowano jeansy sięgają XVIII wieku. Słowo „jeans” pochodzi od francuskich słów „Blue de Gênes”, co oznacza „błękit Genui” – miasta we Włoszech, gdzie wyrabiano odzież marynarską. Etymologia słowa „denim” związana jest z kolei z francuskim miastem Nimes, gdzie powstała pierwsza fabryka jeansu.

    Jak ewoluował jeans na przestrzeni lat?

    Największy wpływ na rozwój jeansów miała trwająca w połowie XIX wieku w Stanach Zjednoczonych – gorączka złota. Osadnicy i poszukiwacze złota szukali wówczas ubrań, które byłyby wytrzymałe i odporne na przetarcia oraz rozerwanie. Tak powstały, opatentowane przez Levi Straussa (we współpracy z Jacobem Davisem) pierwsze denimowe spodnie, wzmocnione dodatkowo miedzianymi nitami, chroniącymi materiał przed zniszczeniem. W pierwszej wersji, jeansy miały dwie kieszenie z przodu i jedną z tyłu, z czasem dodano kolejną z tyłu, a we wnętrzu jednej z przednich wszyto maleńką kieszeń, służącą do przechowywania zegarka.

    Spółka Levi Strauss & Co. zaczęła rozwijać się w niewyobrażalnym tempie. Z biegiem lat na tylnych kieszeniach pojawiła się skórzana etykieta, dla rozpoznania marki, przedstawiająca spodnie rozciągane przez dwa konie. W 1905 roku swoją premierę miał kultowy model 501, który do dziś cieszy się popularnością.

    Lata 30. to czas, kiedy jeansy, dzięki westernom szturmem zdobyły Hollywood. I choć początkowo jeansy uważano za typowo męską część ubioru, z czasem zaczęto produkować je także dla kobiet. Właśnie w tym czasie magazyn Vogue opublikował reklamę, pokazującą kobiety w przylegających, denimowych spodniach. Z kolei w czasie II wojny światowej, dzięki amerykańskim żołnierzom, przebywającym na przepustce, rozprzestrzeniły się po całym świecie.

    W latach 50. i 60. jeansy stały się symbolem młodzieńczej rebelii, głównie za sprawą Jamesa Deana i zyskały olbrzymią popularność wśród młodzieży. Z kolei gwiazdy światowego kina, Marylin Monroe i Brigitte Bardot lansowały denim zarówno na szklanym ekranie, jak i w codziennych stylizacjach, pokazując jeszcze wyraźniej, że nie jest on zarezerwowany wyłącznie dla mężczyzn.

    W latach 70. jeansy zaczęli nosić przedstawiciele klas średnich w Stanach Zjednoczonych i Europie, a określone modele denimu stały się symbolem różnych subkultur. I tak na przykład skinheadzi nosili jeansy z prostymi nogawkami, punkowcy uwielbiali rurki, a hippisi wprowadzili do mody jeansy z rozszerzanymi nogawkami z kolorowymi aplikacjami i haftami.

    Szczyt popularności denimu przypada na lata 80. Wówczas jeans stanowił total look każdej stylizacji. Noszono go od stóp do głów. Oprócz spodni, zarówno kobiety i mężczyźni zakładali jeansowe koszule, spódnice oraz kurtki.

    Od lat 90. denimowe spodnie stały się obowiązkowym elementem każdej garderoby, bez względu na wiek, płeć czy zawód osoby, która je nosi. Dostępne w szerokiej gamie kolorów i fasonów, dopasowują się do każdej figury i można je dostać praktycznie wszędzie.